http://www.gazeta.lviv.ua/auto/9062Цитата:
Кірієнком, активістом «Дорожнього контролю», головним редактором однойменної газети
Активісти «Дорожнього контролю» стали справжнім пострахом для інспекторів ДАІ. Відеоролики, на яких зафіксовано їхнє спілкування з даівцями, часто стають хітами в інтернеті. Для представників правоохоронної системи таке спілкування може завершитися звільненням. Про рух «Дорожній контроль» «Газеті» розповів один з його ентузіастів, головний редактор однойменної газети Олексій Кірієнко.
— Усе почалося з «Візира» та поширених у ті часи «листів щастя», — розповідає активіст. — Такі листи надсилали всім підряд, а працівники ДАІ виїздили в рейди в робочий і неробочий час, навіть наймали людей, які сиділи в автомобілях і фотографували транспортні засоби, що проїжджали повз. Відтак ці фото опрацьовували й надсилали «листи щастя».
Найбільше, звісно, обурювало те, що не ідентифікували водія, а листи надсилали власникові авто. Штрафи часто виписували безпідставно, адже транспортний засіб можна передати в користування іншій особі, а до відповідальності притягували тільки власника. З цього все й почалося.
Теперішній керівник проекту «Дорожній контроль» Ростислав Шапошніков оскаржив «лист щастя» в судді, а потім вирішив створити сайт, щоб привернути увагу громадськості до цієї проблеми. Ростислава зацікавив юридичний аспект. Він вирішив створити юридичний проект, що допомагав би водіям захищати свої права, інформував про права й обов’язки інспекторів ДАІ. Ось так усе й почалося.
— Отож проект «Дорожній контроль» разом із газетою існує за кошти Ростислава Шапошнікова?
— Він починав цю справу, потім долучилися інші, зокрема я. Ми стали на чолі цього проекту.
— Маю запитання щодо структури вашого проекту. Один із відділів має назву «з боротьби з «Коброю» в місті Київ». Наскільки коректною є назва? Все-таки йдеться про «боротьбу» з правоохоронним органом…
— Цей відділ відстежує неправомірні дії інспекторів «Кобри». Його назва не є суттєвою.
— За роки існування проекту змінилося ставлення інспекторів ДАІ до водіїв?
— Про це вам краще розповість будь-який водій. Думаю, зміни очевидні. Але мені некоректно вдаватися в подробиці. Найкраще, коли оцінку дасть суспільство.
— Часто трапляються випадки, коли хтось із водіїв, намагаючись наслідувати активістів «Дорожнього контролю», перегинає палицю і сам учиняє порушення або намагається уникнути відповідальності за проступок?
— Безперечно, такі випадки трапляються, люди ж різні бувають, а ми не здатні на когось вплинути. Наш сайт відвідують дуже різні користувачі, і спрогнозувати, хто є хто, не можемо. Нечисті на руку особи є всюди.
— Олексію, Ваш автомобіль інспектори ДАІ, мабуть, добре знають і вже не зупиняють?
— По-різному трапляється. Буває, що впізнають і не зупиняють. Інколи зупиняють і впізнають, запитують, як справи.
— Коли зупиняють і впізнають, то, напевно, надовго не затримують?
— Якщо зупинка була неправомірною, то, звісно, вони намагаються уникнути подальшого спілкування. А якщо справді порушив, то треба за свої промахи відповідати.
— Бували ситуації, коли виникало обґрунтоване побоювання за власну безпеку й бажання все кинути?
— Після однієї ситуації мені вже нічого не страшно. 24 грудня 2010 року я з тротуару знімав на мобільний телефон інспекторів. До мене підійшов один із них, почав демонструвати нервозність. У мене не було бажання з ним спілкуватися, але він покликав своїх колег, разом вони затягнули мене у своє авто та побили. Після цього сфальшували протокол про «злісну непокору працівникам правоохоронних органів». Тому я ще три доби відбував адміністративне покарання. Тепер у цій справі тривають судові розбірки.
— Активісти «Дорожнього контролю» є професійними журналістами?
— Ні, в них інша основна робота.
— Наостанок, порадьте водіям, як можна захистити свої права?
— Обізнаний означає озброєний. Тому потрібно знати нормативну базу. Ці знання допоможуть зорієнтуватися в правомірності чи відсутності підстав для зупинення транспортного засобу. І навіть якщо інспектор зупинив ваше авто, не порушивши чинного законодавства, вам потрібно знати, чи має він право скласти на вас протокол. Даівці можуть виписувати неправомірні протоколи. Інспектор може зробити зауваження чи попередження, але замість цього виписує протокол і намагається здерти з вас гроші. Даівців, якщо порівнювати з бізнесовими структурами, можна назвати менеджерами.
— Для засвоєння нормативної бази потрібна юридична освіта?
— Ні, достатньо знати Правила дорожнього руху, прочитати Кодекс України про адміністративні правопорушення та Закон «Про міліцію». Цього достатньо.
Розмовляв Гліб Ваколюк