МІНІСТЕРСТВО З ПИТАНЬ ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНОГО ГОСПОДАРСТВА УКРАЇНИ
ЛИСТ
від 29.03.2011 р. N 7/9-3332
Міністерство з питань житлово-комунального господарства розглянуло Вашу заяву від 16.03.2011 щодо взяття на абонентський облік квартирного приладу обліку теплової енергії та в межах компетенції повідомляє.
Обов'язковому оснащенню засобами обліку та регулювання споживання води і теплової енергії підлягають абонентські вводи житлових будинків. Квартирний облік здійснюється за бажанням мешканців та їх кошти і не є обов'язковим.
У наявному житловому фонді існуючі внутрішньоквартирні системи опалення через відсутність окремого теплового вводу не мають технічної можливості без її капітальної реконструкції встановити в окремій квартирі лічильник теплової енергії.
Однак, вимогами п. 12.3.2 ДБН В.3.2-2-2009 "Житлові будинки. Реконструкція та капітальний ремонт" визначено, що за відсутності технічної можливості облаштування системи централізованого опалення поквартирними лічильниками теплоспоживання при відповідному обґрунтуванні допускається застосовувати вертикальну систему опалення з можливістю обладнання/дообладнання зазначеної системи відповідно запірно-регулювальною арматурою згідно з вимогами СНиП 2.04.05, ДБН В.2.2-15, ДБН В.2.5-39, а також можливістю влаштування приладів - розподілювачів теплової енергії на опалювальних приладах для обліку фактичного теплоспоживання квартирами.
Враховуючи необхідність дотримання вимог з енергозбереження при проектуванні багатоквартирних житлових будинків та реальної економії споживання енергоресурсів, сьогодні надається перевага улаштуванню двотрубних систем опалення з поквартирним обліком витрат теплоносія з терморегуляторами на опалювальних приладах.
Крім того, вимогами пункту 5.26 ДБН В.2.2-15-2005 "Житлові будинки. Основні вимоги" визначено, що "квартирні горизонтальні системи опалення повинні проектуватися: "...при централізованому теплопостачанні відповідно до завдання на проектування, що регламентує влаштування поквартирного обліку теплоспоживання. У решті випадків необхідно проектувати вертикальні однотрубні чи двотрубні системи опалення".
Порядок встановлення квартирних засобів обліку споживання теплової енергії є компетенцією органів місцевого самоврядування, оскільки, згідно з Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні", повноваження щодо управління об'єктами житлово-комунального господарства, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, забезпечення їх утримання та ефективної експлуатації, необхідного рівня та якості послуг населенню, організація реконструкції і ремонту жилих будинків, а також контроль за технічним станом, використанням та утриманням об'єктів нерухомого майна усіх форм власності, покладено на органи місцевого самоврядування.
Згідно з Переліком робіт провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затвердженим наказом Мінрегіонбуду від 06.10.2010 N 392 та зареєстрованим у Мінюсті 22.10.2010 за N 965/18260, роботи з встановлення квартирних лічильників можуть здійснюватися житлово-експлуатаційними організаціями, виконавцем, виробником чи постачальником послуг, а також спеціалізованими будівельно-монтажними організаціями, які мають відповідну ліцензію.
Прийняття в експлуатацію та опломбування зазначених приладів здійснюється робочою комісією, до складу якої входять представники власника житлового фонду або уповноваженої організації, виконавця послуг, а також монтажної організації та оформляється відповідним актом.
На підставі цього акта, згідно з Правилами надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 N 630, укладається договір про надання цих послуг або вносяться відповідні доповнення та зміни до укладених раніше договорів.
Для обліку споживання теплової енергії застосовуються прилади обліку, які занесені до Державного реєстру засобів вимірювальної техніки та пройшли державну метрологічну атестацію.
Згідно з Законом України "Про метрологію та метрологічну діяльність" засоби вимірювальної техніки, на які поширюється метрологічний нагляд, дозволяється застосовувати (у тому числі для розрахунків між споживачами і виконавцем комунальних послуг) лише за умови, якщо вони пройшли повірку. Відповідно до вимог цього Закону та ДСТУ 2708-94 "Повірка засобів вимірювання. Організація та порядок проведення" повірка усіх засобів вимірювальної техніки, які перебувають в експлуатації, проводиться територіальними органами Держспоживстандарту або метрологічними службами підприємств, акредитованих на право їх проведення за окремими договорами. Для лічильників міжповірочний інтервал, який встановлюється виробником, зазначається у паспорті приладу і рахується від дати попередньої метрологічної повірки.
Відповідно до Порядку формування тарифів на послуги з утримання будинків і споруд прибудинкових територій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2009 N 529, витрати на проведення метрологічної повірки, обслуговування і ремонту квартирних засобів обліку теплової енергії, у тому числі їх демонтажу, транспортування та монтажу після повірки, визначаються відповідно до укладених договорів між виконавцем та субпідрядником, який виконує зазначені послуги.
Разом з тим, на сьогодні ще відсутня досконала система обліку теплоспоживання за фактичними тепловими витратами будинку та безпосередньо квартирами, що разом з високою вартістю теплолічильників стримує їх масове впровадження.
З метою створення ефективної системи обліку енергоресурсів та порядку розрахунку оплати за спожиту теплову енергію та воду на підставі фактичного обсягу їх споживання та забезпечення споживачів послугами належної якості планом нормотворчої та наукової діяльності Міністерства на 2011 рік передбачено розроблення проектів Галузевої програми метрологічного забезпечення обліку та якості теплової енергії і води та Правил обліку та регулювання споживання теплової енергії, гарячої та холодної води.
Заступник Міністра
С. А. Ласіков
_______________________
http://gro-za.pp.ua/forum/index.php?topic=6724.15