Цитата:
Що робити, якщо колектор атакує
Що являють собою колекторські компанії, які стягують борги, в тому числі і за житлово-комунальні послуги, знають усі. Але далеко не всі знають, як себе поводити у випадку, коли представники цих компаній дзвонять у двері.
Навіть якщо ви впевнені, що нікому нічого не винні, що всі ваші комунальні рахунки оплачені, обіцянки виконані, це не виключає того, що одного разу до вас постукає або подзвонить людина, яка спеціалізується на стягненні боргів.
Зазвичай наша перша реакція на звернення представника колекторської компанії - це неприязнь, а іноді навіть праведний гнів. А даремно.
"У багатьох українців на рівні стереотипів склалося хибне уявлення про роботу колекторських компаній, - відзначає Ашот Арутюнян, директор з розвитку бізнесу Credit Collection Group. - Завдання колектора не полягає в тому, щоб обдурити, нашкодити, принизити. Його завдання - допомогти людині виплутатися зі складної фінансової ситуації, поправити свої справи, зуміти повернути борг, тобто виконати свої фінансові зобов'язання".
В ідеалі, колекторські компанії (якщо ми, звичайно, не говоримо про шахраїв, що видають себе за колекторів) не зацікавлені в тому, щоб порушувати закони. Хоча, нікуди правди діти, представляючи інтереси клієнта і переслідуючи власні вигоди, колектори іноді діють досить жорстко.
Ситуація ускладнюється насамперед тим, що діяльність колекторів не регламентується будь-яким спеціальним законодавчим актом. КВЕД (класифікатор видів економічної діяльності) такого виду діяльності не передбачає, тому колекторські компанії позначають свою діяльність як юридичні або інформаційні послуги. Однак це не означає, що робота колекторів незаконна. В цілому вони керуються Конституцією України, Цивільним кодексом, Господарським кодексом, ЗУ "Про банки і банківську діяльність" (у випадку співпраці з банківськими та фінансовими установами), а також іншими нормативно-правовими актами, що регламентують, наприклад, угоди цесії або факторингу.
Чого не повинні робити колектори
При виникненні проблем, пов'язаних з роботою колекторських компаній, зазначає Анна Бойко, провідний юрист Адвокатської компанії "Прайм", необхідно в першу чергу проаналізувати методи їхньої роботи. Деякі діють цілком адекватно: купують борг, повідомляють у письмовому вигляді про зміну кредитора на ваші зобов'язання, потім направляють претензію або відразу позов до суду.
Що стосується методів роботи не зовсім порядних колекторських компаній,то їхні дії розвиваються за наступною схемою: нав'язливе встановлення початкового контакту з боржником за допомогою постійних телефонних дзвінків, з'ясування позицій та намірів боржника щодо свого боргу, а також розсилки листів-повідомлень, SMS-повідомлень, e-mail-листів з нагадуванням про наявність боргу і необхідність його погашення. Якщо це не дає бажаних результатів - можуть використовуватися й інші важелі впливу. Одна розмова з начальником, колегами, друзями, родичами, сусідами можуть мати більший ефект, ніж кілька переговорів з неплатником безпосередньо. Частіше можуть турбувати зовсім в "неробочий час", наприклад, приходити додому до боржника, скажімо, о 04:00 год. ранку, зламувати поштові та електронні скриньки та інше.
Виходячи з аналізу загальних положень адміністративного, цивільного та кримінального законодавства України, за словами Андрія Осадчого, юридичного консультанта з питань підприємств ЖКГ, можна виділити ряд дій, які колекторським компаніям, як і всім іншим фізичним та юридичним особам в Україні, робити заборонено:
• здійснювати телефонні дзвінки та особисті візити з 22:00 до 7:00 (у деяких випадках це можна кваліфікувати як хуліганство);
• здійснювати неузгоджені заздалегідь зустрічі і переговори з боржником;
• загрожувати життю, здоров'ю та майну боржника та/або членам його сім'ї;
• застосовувати заходи, які порушують честь і гідність, ділову репутацію та інші немайнові права боржників;
• порушувати громадський порядок і спокій;
• надавати боржнику неправдиву інформацію щодо його заборгованості, в тому числі завищувати суму боргу;
• вести діалог з боржником від імені суду, прокуратури, міліції, інших правоохоронних органів;
• поширювати конфіденційну інформацію про боржника, суму його боргу третім особам;
• здійснювати інші дії, які суперечать чинному законодавству України.
Такі дії суперечать Конституції України, порушуючи гарантії таємниці листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції, а також суперечать невтручанню в особисте і сімейне життя боржника.
Як вести себе з колектором
Фахівці радять запам'ятати ряд нескладних правил, які допоможуть вам уникнути тривалих неприємних взаємин із колекторськими компаніями.
Ви боржник. Якщо претензії, що пред'являються вам кредитором, обгрунтовані, і ви з ними згодні, потрібно спільно з колекторською компанією спробувати знайти вихід з наявної ситуації. Повірте, це в їхніх інтересах. Зовсім інша справа, якщо борги не ваші, якщо ви не ознайомлені або не згодні з претензіями кредитора...
Якщо вам дзвонять. У випадку, якщо вам зателефонували і заявили про претензії за договором - наполягайте на тому, що таке складне питання неможливо вирішити в телефонній розмові, радить Андрій Осадчий. Домовляйтеся про час і місце зустрічі з представниками колекторської фірми і, про всяк випадок, відвідайте найближчий абонентський пункт, щоб звірити нарахування за комунальні послуги. У разі неодноразових нагадувань або переслідувань наводьте норми статей 127 ("Катування") і 335 КК ("Примушування до виконання чи невиконання цивільно-правових зобов'язань"). Якщо ж дзвінки і погрози тривають, і ви вирішили подати скаргу до міліції на протиправні дії компанії, то подбайте про присутність свідків при розмові.
Якщо до вас стукають у двері. Не пускайте колекторів у приміщення (робоче або домашнє). Відповідно до ст. 30 Конституції України не допускається проникнення до житла чи іншого володіння особи, проведення в ньому огляду чи обшуку, інакше як за вмотивованим рішенням суду.
Якщо ви все ж таки зустрілися. Перевірте повноваження колектора. Перевіряти потрібно як людину (в документі мають бути вказані прізвище, ім'я, по батькові, посада і назва компанії), так і обсяг його конкретних повноважень (вести переговори, отримувати кошти, майно і т. д.). Підприємцям слід вимагати копії ліцензій Держфінпослуг на проведення факторингу.
Коли з'являються документи. Фахівці радять не підписувати жодних документів, навіть якщо вони, за словами колекторів, "чисто формальні". Слід наполягати на тому, що вам потрібно ознайомитися з питанням докладніше, і згодом ви надішлете аргументовану відповідь. Письмовий спосіб спілкування з колекторами - найкращий для боржника. Не варто передавати колекторам документи на майно, яке належить вам, або будь-які інші документи.
Куди бігти, куди телефонувати
У нашій країні якщо не можна, але дуже хочеться, то можна. І, на жаль, деякі несумлінні співробітники колекторських компаній іноді керуються саме цим гаслом при стягненні боргів, порушуючи при цьому, як мінімум, права людини.
Куди ж потрібно звертатися, якщо ви побачили в дії колекторської компанії порушення ваших прав?
"У разі незаконних дій колекторів необхідно звертатися із заявою до правоохоронних органів - прокуратури, органів внутрішніх справ, - радить Олександр Марков, юрист ЮК "Тарасов і партнери". - Рішення за заявою має бути прийнято протягом трьох, а при необхідності перевірки (тобто майже завжди) - протягом десяти днів".
При подачі скарги чи позову ваша позиція повинна бути чітко сформульована і грамотно аргументована, тому що, якщо суд ще й розгляне позовну заяву, то правоохоронні органи кримінальні справи зазвичай порушувати не поспішають.
Інший варіант - звернутися до громадських організацій. Наприклад, ефективно працює "скаржник" Асоціації Колекторського Бізнесу України. Там обробляють 100% скарг, що надійшли, при цьому без церемоній залучають правоохоронні органи, якщо скарга обгрунтована.
Більше того, в Україні почали з'являтися спеціальні антиколекторські компанії, які за певну винагороду надають боржникам допомогу в боротьбі з колекторами. Їхня діяльність поки не дуже розвинена і зазвичай обмежується допомогою правового характеру.
Євген Рідош
http://ukr.obozrevatel.com/publication/ ... atakue.htm