Кожен, хто реєстрував автомобіль в органах ДАІ, пам’ятає в яку суму це йому обійшлося (особливо для нових автівок). Якщо ж хтось ще й цікавився розподілом платежів під час реєстації, то мабуть звернув увагу, що левову частку заплаченої ним суми становить збір у Пенсійний фонд. І справді під час постановки на облік в ДАІ автомобіля ви змушені перерахувати на рахунок територіального відділення Управління Пенсійного фонду України суму, яка дорівнює 3% від вартості транспортного засобу буз урахування ПДВ. Практично це обчислюється так: нехай ваша машина коштує 90000 грн, ПДВ=90000/6=15000 грн, сума збору до Пенсійного фонду тоді становить (90000 – 15000)×0,03=2250 грн (насправді вартість без ПДВ вказується у довідці-рахунку і саме з неї вираховують 3%).
Але давайте тепер проаналізуємо головне – законність такого платежу. Здавалося б все в рамках закону і жодних порушень немає. Пункт 12 постанови Кабінету міністрів України №1740 від 03.11.1998 Про затвердження «Порядку сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з окремих видів господарських операцій» гласить: платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій з відчуження легкових автомобілів є підприємства, установи та організації всіх форм власності, а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі шляхом:
купівлі легкових автомобілів, у тому числі у виробників або торгівельних організацій (крім випадків забезпечення автомобілями інвалідів згідно із законодавством);
міни;
дарування (безоплатної передачі);
успадкування (крім випадків успадкування легкового автомобіля за законом);
з інших підстав, передбачених законодавством.
Наступний пункт 13 визначає, як уже згадувалось, суму збору: збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з операцій, визначених пунктом 12 цього Порядку, сплачується у розмірі трьох відсотків вартості легкового автомобіля, визначеної відповідно до договорів купівлі-продажу, довідок-рахунків торгівельних організацій, договорів міни, довідок органів митної служби, актів експертної оцінки вартості автомобіля, інших документів, що підтверджують цю вартість.
Пункт 14 регламентує порядок здійснення контролю за сплатою збору: органи державтоінспекції здійснюють реєстрацію легкових автомобілів лише за умови сплати збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, що підтверджується документом про сплату цього збору.
Прочитавши ці пункти, ви погодитесь, що все вищеописане дійсно відбувається на практиці. Однак не забувайте про те,що це тільки постанова Кабміну, а що з цього приводу каже Закон? Дані питання врегульовуються Законом України «Про збір на обов'язкове державне пенсійне страхування» від 26.06.1997. Пункт 7 статті 1 цього Закону стверджує наступне: платниками збору на обов'язкове державне пенсійне страхування є юридичні та фізичні особи при відчуженні легкових автомобілів, крім легкових автомобілів, якими забезпечуються інваліди, та тих автомобілів, які переходять у власність спадкоємцям за законом.
Якщо уважно прочитати і спів ставити пункт 7 статті 11 Закону і пункт 12 Постанови, то знайдемо певну нерівноцінність. У пункті 12 Постанови є слова «а також фізичні особи, які набувають право власності на легкові автомобілі», в той час як в Законі до переліку платників збору покупців легкових автомобілів не включено. Відповідно до одного із засадничого принципу Закон України має вищу юридичну силу, ніж Постанова Кабміну.
Але перед тим як робити висновок про те, хто має сплачувати збір нам треба дати визначення поняттю «відчуження». Не будемо шукати коментарі та пояснення сумнівної якості в мережі інтернет чи порпатися на сайті Мінюсту. За нас це вже зробив Вищий адміністративний суд України. В листі ВАСУ від 14.07.2010 за №1071/11/13-10 можна знайти визначення, яке нас цілком задовольняє: «поняття відчуження у юридичній літературі розглядається як передача майна у власність іншій особі, один із способів здійснення власником повноважень розпорядження.
На основі вищевикладеного, можна зробити висновок, що сплачувати збір до Пенсійного фонду мають продавці автомобілів (незалежно фізичні вони особи чи юридичні), але в жодному разі не покупці.
Тепер підійдемо з практичної точки зору. На практиці існує кілька механізмів, їх можна умовно поділити на дві групи: 1) як уникнути сплати збору, 2) як повернути вже сплачений. Розглянемо їх по черзі.
Механізм як уникнути сплати збору. Крок перший: під час реєстрації автомобіля в МРЕВ ДАІ ви сплачуєте всі необхідні платежі, окрім збору до Пенсійного фонду – в реєстрації вам письмово відмовляють. Крок другий: звертаєтеся в окружний адміністративний суд з позовною заявою про визнання дій, вчинених ДАІ щодо відмови у реєстрації протиправними та зобов’язання МРЕВ зареєструвати автомобіль, оскільки збір вам не належить сплачувати.
Механізми як повернути вже сплачений збір. Механізм 1, крок перший: подаєте заяву до відповідного Управління пенсійного фонду з вимогою відшкодувати безпідставно отримані кошти – отримуєте відмову. Крок другий: звертаєтеся до окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання дій щодо відмови у поверненні збору протиправними та зобов’язання повернути безпідставно сплачені кошти. Механізм 2: звертаєтеся до відповідного місцевого суду із цивільним позовом до Управління пенсійного фонду про повернення коштів, одержаних без достатньої правової підстави.
При цьому зауважте, що при зверненні до суду необхідно залучати відповідний територіальний відділ Держказначейства в якості третьої особи на стороні відповідача, оскільки кошти, одержані від сплати збору, акумулюються саме на його рахунках.
Щоб не виглядати голослівним, даю вам для ознайомлення кілька судових рішень із вищеописаних механізмів:
http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/13684520http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/9791093http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/13946101http://reyestr.court.gov.ua/Review/15946417http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/14848072http://reyestr.court.gov.ua/Review/12553026Це далеко не всі рішення, за бажання їх можна знайти ще декілька.