Всеукраїнська кампанія "Міліція під контролем" : ЗВІТ ПРО РЕЗУЛЬТАТИ
07.12.11
Всеукраїнська кампанія «Міліція під контролем»
"ЗРОБИМО МІЛІЦІЮ КРАЩОЮ!"
рекомендації органам державної влади України
(направлені Президенту України, Прем"єр-міністру України, Уповноваженому Верховної Ради України з прав людини, Міністру внутрішніх справ України)
В період з 7 по 21 листопада 2011 року мережа неурядових організацій України провела всеукраїнську кампанію «Міліція під контролем», під час якої представники громадських організацій та волонтери здійснювали моніторинг стану дотримання прав громадян працівниками міліції в ході виконання ними своїх службових обов’язків.
Координатором кампанії виступила Всеукраїнська громадська організація “Асоціація українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів” (Асоціація УМДПЛ), експертами якої протягом вересня-жовтня 2011 р. було розроблено інструментарій громадського моніторингу – алгоритми оцінки дій посадових осіб служб та підрозділів ОВС України. Зазначені алгоритми склали основу для посібника з проведення моніторингу дотримання прав людини в діяльності міліції, примірники якого були вручені активістам та регіональним координаторам запланованої кампанії для практичного застосування.
Експертами Асоціації УМДПЛ також було проведено 6 навчальних тренінгів з представниками неурядових організацій та працівниками ЗМІ, під час яких було підготовлено понад 120 активістів з усіх областей України. На тренінгах учасники отримали необхідні спеціальні знання, які надають їм можливість компетентно проводити моніторинг дотримання законності у діяльності міліції та давати правову оцінку діям правоохоронців, перш за усе - опираючись на знання діючої нормативної бази МВС України. Підготовка та проведення тренінгів відбулися за підтримки посольств Німеччини і США в Україні, а також Міжнародного фонду “Відродження”. В проведенні тренінгів прийняли участь працівники Департаменту внутрішньої безпеки та Інспекції з особового складу МВС України.
Всеукраїнська кампанія проводилася з метою відпрацювання форм громадського контролю за державними органами, підвищення рівня довіри суспільства до міліції шляхом забезпечення прозорості її діяльності, налагодження конструктивного діалогу активістів неурядових організацій з керівниками територіальних підрозділів міліції, визначення реальної ситуації щодо дотримання прав громадян персоналом органів внутрішніх справ, перевірки готовності й спроможності МВС реагувати на конструктивні зауваження громадськості.
Громадський моніторинг, до якого долучились 62 громадських організацій та 356 активістів з усіх регіонів України, проводився на засадах об’єктивності та компетентності. Предметом вивчення, в першу чергу, стали служби й підрозділи міліції, які через специфіку службової діяльності безпосередньо контактують з населенням – патрульна служба та інший задіяний до охорони громадського порядку особовий склад, служба дільничних інспекторів міліції, ДАІ, чергові частини. Моніторинг передбачав отримання інформації про діяльність цих служб та надання правової оцінки діям правоохоронців, в тому числі - дотриманню ними вимог нормативних актів МВС України.
Правовими підставами для проведення всеукраїнської кампанії стали нормативно-правові акти України, якими закріплюється принцип підконтрольності державних інституцій суспільству, в тому числі закони України «Про об’єднання громадян», «Про демократичний цивільний контроль над Воєнною організацією і правоохоронними органами держави», «Про інформацію», “Про доступ до публічної інформації”, “Про засади запобігання і протидії корупції“, «Про міліцію», постанови Кабінету міністрів “Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики” (від 03.11.10 №996), “Порядок сприяння проведенню громадської експертизи діяльності органів виконавчої влади” (від 05.11.08 №976), “Концепція сприяння органами виконавчої влади розвитку громадянського суспільства” (від 21.11.2007 №1035).
Проведення моніторингу не стосувалося оперативно-розшукових аспектів діяльності органів внутрішніх справ, не порушувало визначений нормативними актами режим таємності та жодним чином не заважало працівникам міліції виконувати свої службові обов’язки.
Моніторинг був проведений з використанням наступних методів:
- аналіз матеріалів ЗМІ щодо діяльності правоохоронних органів;
- відвідування службових приміщень підрозділів внутрішніх справ з вільним режимом доступу;
- проведення бесід з громадянами та працівниками міліції в рамках питань, що стосуються виконання останніми службових повноважень;
- приймання від громадян повідомлень щодо протиправних дій (бездіяльності) працівників органів внутрішніх справ, правова оцінка таких дій та надання допомоги потерпілим у підготовці відповідних скарг;
- візуальне спостереження за діями працівників міліції під час публічного виконання ними своїх обов’язків та прийому громадян;
- фіксація виявлених порушень з боку працівників міліції за допомогою відео-, фотозйомки та аудіозапису.
В процесі здійснення моніторингу були відвідані чергові частини у 55 підрозділах міліції, 2 підрозділи ДАІ, здійснено моніторинг діяльності дільничних інспекторів міліції на 30 дільничних пунктах міліції, проконтрольовано несення дорожньо-патрульної служби 12 нарядами та 2 стаціонарними постами ДПС ДАІ (34 працівниками), здійснено спостереження за діяльністю 72 працівників патрульної служби.
Під час проведення кампанії цілодобово працювала “гаряча лінія” щодо випадків незаконного насильства з боку міліції за телефонами:
(066) 665 33 88 – для абонентів мережі MTC
(067) 840 75 40 – для абонентів мережі “Київстар”
Для отримання скарг на дії працівників міліції була створена спеціальна анкета в режимі он-лайн на сайті Асоціації УМДПЛ
www.umdpl.info та проводився розгляд електронних листів, направлених на адресу
[email protected].
Враховуючи підвищений суспільний інтерес до проблем побудови взаємовідносин «громадськість-міліція», Асоціацією УМДПЛ напередодні всеукраїнської кампанії був направлений лист міністру внутрішніх справ України із зверненням про підтримку ініціативи громадськості з рекомендаціями щодо:
1. Розміщення на сайті МВС України інформації про започаткування кампанії «Міліція під контролем» та заплановані керівництвом МВС України заходи по налагодженню співпраці з громадськістю під час її проведення.
2. Направлення керівникам управлінь МВС в областях вказівки про сприяння роботі громадських активістів кампанії «Міліція під контролем», проведення роз’яснювальної роботи серед персоналу органів внутрішніх справ щодо мети кампанії та створення умов, які унеможливлять виникнення конфліктних ситуацій між працівниками міліції і представниками громадськості. Особливу увагу при цьому пропонувалося звернути на запобігання наступним ситуаціям:
- агресивне реагування працівників міліції на фото- або відеозйомку публічного виконання ними своїх службових обов’язків у громадських місцях або процесу спілкування з громадянами. Під час проведення подібних дій неодноразово спостерігались непоодинокі випадки, коли працівники патрульної служби, спецпідрозділу «Беркут» та дільничні інспектори міліції стверджували, що зйомка можлива лише за умови надання їх особистого дозволу на це, хоча, відповідно до чинного законодавства, така згода потрібна лише на зйомку приватного або сімейного характеру;
- вимоги з боку міліціонерів до активістів громадського моніторингу пред’являти паспорти та, у випадку їх відсутності, погрози затримати й доставити активістів до підрозділу міліції для встановлення особи, хоча перевірка документів у громадян передбачена лише при підозрі у вчиненні ними правопорушень;
- чинення перешкод у можливості відвідати нережимні службові приміщення органів внутрішніх справ (вестибуль, громадська приймальня, кімната для прийому громадян, дільничний пункт міліції тощо), вхід до яких, відповідно до вимог нормативних документів МВС, є вільним і не потребує додаткових пояснень щодо мети відвідування;
- відмова громадським спостерігачам у праві ознайомлюватись із службовою документацією, доступ до якої повинен бути вільним (книга скарг і пропозицій, стенди з інформаційним наповненням тощо).
З боку МВС України був направлений документ в ГУМВС, УМВС України, в якому було викладено позицію міністерства до проведення заходів громадського контролю, а також наголошено на необхідності безперешкодного доступу учасників моніторингу до нережимних службових приміщень органів внутрішніх справ (вестибюлів, громадських приймалень, кімнат для прийому громадян, дільничних пунктів міліції тощо), а також до відкритої службової документації (книг скарг і пропозицій, інформаційних стендів тощо).
Через сайт МВС України до особового складу було доведено, що Міністерство внутрішніх справ “…підтримує моніторингові заходи, що проводяться неурядовими організаціями та мають на меті визначення реальної ситуації щодо дотримання прав людини в діяльності міліції. Проведення мережею неурядових організацій з 7 по 21 листопада цього року всеукраїнської кампанії «Міліція під контролем» – один із важливих заходів щодо забезпечення підвищення культури прав людини в Україні”. У разі виявлення представниками моніторингових груп порушень у діяльності органів внутрішніх справ МВС України запропонувало активістам неурядових організацій надавати інформацію за телефоном (044) 254-76-43.
І хоча зазначений телефон здебільшого не відповідав протягом усього періоду всеукраїнської кампанії, а реакція підрозділів, зокрема ГУМВС в Дніпропетровській області, іноді набувала гротескних форм у намаганні керівництва надати громадським активістам охоронний супровід з бійців “Беркуту”, можливо визнати - МВС України в цілому продемонструвало готовність до відкритого та неупередженого контролю з боку громадянського суспільства, що заслуговує виключно на схвальну оцінку.
В межах всеукраїнської кампанії “Міліція під контролем” Асоціацією УМДПЛ також було оголошено конкурс на кращу роботу в галузі тематичної фотографії, аматорського відео та публіцистичного допису, присвячений дотриманню працівниками міліції прав людини. Конкурс був націлений на такі цільові аудиторії, як студентська молодь, молоді фахівці, активісти неурядових організацій, працівники ЗМІ. Для робот, поданих до розгляду в конкурсі, були започатковані наступні номінації:
“Українська міліція – крок у Європу”
“Іржа міліцейського мундиру”
“Народ та міліція – час порозумітися”
Більшість поданих робіт була розміщена на сайті Асоціації УМДПЛ за їх надходженням. За результатами конкурсу буде організована виставка робіт, що супроводитиметься прес-конференцією з висвітленням результатів всеукраїнської кампанії. Конкурсні роботи в подальшому будуть експонуватися Мандрівним фестивалем документального кіно про права людини “Docudays UA-2011” в якості тематичного виставкового матеріалу.
За результатами здійснення всеукраїнської кампанії “Міліція під контролем” експертами Асоціації УМДПЛ разом із представниками правозахисних організацій України була розроблена Концепція громадського моніторингу дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів. Пропонуючи її увазі урядових організацій та органам виконавчої влади, ми сподіваємося, що результати постійного громадського моніторингу знайдуть зацікавленість з боку держави (додаток 1).
РЕЗУЛЬТАТИ МОНІТОРИНГУ ЧЕРГОВИХ ЧАСТИН
Відвідані чергові частини у 55 підрозділах міліції.
Найбільш активно працювали монітори з АР Крим, Донецької, Дніпропетровської та Житомирської областей.
Загальний висновок: моніторинг показав низький рівень готовності української міліції до виконання однієї з важливих функцій – якісному й доступному обслуговуванню громадян у чергових частинах. В якості найбільш поширених недоліків наведемо наступні.
1. Пандуси для в’їзду інвалідних візків.
Ситуація катастрофічна. Вірогідно, що керівники міськрайвідділів більше дбають про зовнішній вигляд входу до адміністративних будівель міліції, ніж про потреби окремої групи людей, не розуміючи, що пандус - це не архітектурна прикраса. Так, під час відвідування встановлено відсутність пандусів у підрозділах:
- Вінницька область: Ленінський РВ
- Дніпропетровська область: Бабушкінський РВ, Красногвардійський РВ, Бабушкінське міське відділення №7, відділ ДАІ по обслуговуванню м. Дніпропетровськ, лінійний відділ на станції Дніпропетровськ
- Донецька область: Гірницький МВ, Єнакіївський МВ, 1-е відділення Єнакіївського МВ, Кіровський РВ, Радянський РВ та Центрально-міський РВ Макіївського МУ, Великоновоселківський РВ, Ленінський РВ, Вугледарський МВ. Кураховське МВ.
- Житомирська область: Корольовський РВ ( але є кнопка виклику чергового), Богунський РВ, Житомирське УДАІ
- Закарпатська область: Ужгородське МУ
- місто Київ: Деснянське та Шевченківськівське РУ
- Київська область: Ірпінський МВ
- АР Крим: Алуштинський МВ, Сімферопольський РВ та Центральний РВ Сімферопольського МУ, лінійний відділ міліції на станції Сімферополь.
- Львівська область: Залізничний РВ
- місто Севастополь: Гагарінське РУ
- Харківська область: Київський РВ
- Херсонська область: Суворівський РВ та Каховський РВ
- Хмельницька область: Зарічанський, Хмельницький та Центральний відділи міліції
- Черкаська область: Золотоніський МРВ
У Солом’янському РУ (м. Київ), Ворошиловському РВ (Донецька область), Житомирському РВ (Житомирська область), Кіровському РВ та Ленінському РВ (Кіровоградська область), Залізничному РВ (м. Сімферополь) пандуси не відповідають будівельним вимогам і практично не придатні для використання через завеликий кут підйому, недостатню ширину, відсутність обмежуючих бортиків, перил тощо.
2. Безперешкодний доступ до підрозділів райвідділів міліції.
Відповідно до пункту 3.5. наказу МВС України від 14.04.2002 №400, громадянам забезпечується вільний доступ до вестибулів органів внутрішніх справ. Проте, в окремих міськ-, райвідділах ця вимога не виконується – одразу біля входу до підрозділу встановлені «прохідні-вертушки» або відвідувачів зустрічає міліціонер з доступу і охорони, який на власний розсуд регулює можливість входу громадян до будівлі міліції. При цьому, як правило, співробітники не вважають достатньою підставою для відвідування міськ, -райвідділу бажання громадян самостійно ознайомитися розміщеною на стендах інформацією чи зробити запис у книзі скарг і пропозицій. В окремих випадках, громадські спостерігачі допускались у вестибулі лише з дозволу оперативного чергового або відповідального від керівництва органу внутрішніх справ.
Під час спілкування чергові погоджувались з тим, що відомчі документи МВС України дозволяють громадянам безперешкодно входити до вестибулів підрозділів міліції, але на зауваження, чому у їх райвідділі не виконується така вимога, зазвичай відповідали: «У нас так заведено».
Ускладнена можливість вільного доступу громадянам до вестибулів:
- Волинська область: Луцьке МУ, Ковельський МВ
- Донецька область: Єнакіївський МВ, 1-е відділення Єнакіївського МВ, Гірницький МВ та Центрально-міський РВ Макіївського МУ, Ворошиловський РВ Донецького МУ
- Житомирська область: Житомирське УДАІ
- місто Київ: Солом’янське, Деснянське, Святошинське та Шевченківське РУ, ТУМ Шевченківського району
- Київська область: Ірпінський РВ
- Луганська область: Кремінський РВ
- Черкаська область: через особливості будівлі райвідділу, вестибуль відсутній, розмова з черговим ведеться за допомогою переговорного пристрою з коридору.
- Херсонська область: Каховський РВ
- Хмельницька область: Центральний та Південно-західний відділи міліції
Слід звернути увагу керівників правоохоронного відомства, що міліціонер з доступу і охорони повинен регулювати доступ громадян до службових кабінетів та приміщень міськрайвідділів, а не до вестибулів підрозділів міліції.
3. Наявність особистої картки на форменому одязі співробітників чергової частини.
4.22. Члени добового наряду несуть службу у форменому одязі встановленого зразка. Забороняється використовувати членів СОГ для виконання завдань, не пов’язаних із несенням служби в добовому наряді.
(пункт 4.22 у редакції наказу Міністерства внутрішніх справ України від 13.08.2010 р. N 382)
З незрозумілих причин до пункту 4.22. Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України були внесені зміни, якими наразі не передбачається наявність на одязі членів добового наряду особистих карток із фотографією та зазначенням посади, прізвища, імені та по батькові. Такий стан справ не відповідає вимогам про забезпечення прозорості у діяльності органів внутрішніх справ, оскільки відвідувачі завжди мають знати з ким вони спілкуються і таке знання не повинно залежати від бажання міліціонера представитися. Розуміючи це, персонал багатьох чергових частин продовжує носити на форменому одязі особисті картки, одночасно така зручна для громадян необхідність ігнорувалась у :
- Вінницька область: Ленінському РВ
- Волинська область: Луцькому МУ
- Дніпропетровська область: Бабушкінському РВ, Красногвардійському РВ, Бабушкінському міському відділенні №7 у місті Дніпропетровськ, відділі ДАІ по обслуговуванню міста Дніпропетровськ, лінійному відділі на станції Дніпропетровськ
- Донецька область: Гірницькому МВ Макіївського МУ, Ворошиловському РВ, Київському РВ, 1-е відділенні Єнакіївського МВ
- Житомирська область: Корольовському РВ, Житомирському УДАІ, Житомирському РВ
- Закарпатська область: Ужгородському МУ
- Кіровоградська область: Ленінському РВ
- місто Київ: Святошинському та Шевченківському РУ, у Деснянському РУ на картках була відсутня фотографія співробітника
- АР Крим: Залізничному РВ Сімферопольському МУ, Київському РВ, Сімферопольському РВ, лінійному відділі міліції на станції Сімферополь.
- Львівська область: Залізничному РВ
- Луганська область: Артемівському РВ
- Хмельницька область: Зарічанському, Хмельницькому, Південно-західному та Центральному відділах міліції міста Хмельницький
- Черкаська область: Черкаському РВ, Золотоніському МРВ
4. Спілкування з громадянами.
Пунктом 6.1.2. Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України передбачається, що співробітники чергової частини зобов’язані починати спілкування з громадянами фразою: "Уважно слухаю Вас" або "Готові допомогти", а після цього - чітко й розбірливо назвати своє прізвище, ім’я, по батькові, посаду. Нажаль, ця елементарна на перший погляд вимога міліцейської інструкції, яка повинна відразу налаштувати співробітника на коректну поведінку із відвідувачем, у міліції взагалі не виконується. Чергові звертаються до громадян у будь-який спосіб, від «Доброго дня» до «Чого Вам потрібно?», але тільки не таким чином, як це передбачено нормативним документом. Цікаво, але при звертанні до чергової частини по телефону, її працівники у 50% відповідали вже так, як передбачено наказом.
Слід відмітити, що члени добових нарядів чергових частин, за якими спостерігали громадські активісти, як правило, спілкувались з громадянами ввічливо і спокійно, проте були й прикрі виключення. Так, працівники чергової частини Луцького МУ (Волинська область), Ленінського РВ (Кіровоградська область), Ужгородського МУ (Закарпатська область), Черкаського РВ (Черкаська область) та лінійний відділ міліції на станції Сімферополь (АР Крим) поводили себе з громадянами не тактовно, на їх запитання відповідали з неприхованим роздратуванням.
У Краснодонському МВ (Луганська область) при значній кількості відвідувачів їх прийом здійснював лише один працівник чергової частини.
12.11.2011 в черговій частині Корольовського РВ (Житомирська область), в порушення вимог нормативних документів МВС, перебував лише один член добового наряду, який вів приватні розмови по мобільному телефону. Залишення чергової частини на одного співробітника громадські активісти зафіксували також і у Ленінському РВ (Кіровоградська область), у цьому ж райвідділі члени добового наряду відволікались на сторонні справи – дивились телевізор.
У Красногвардійському РВ міста Дніпропетровськ прийом громадян здійснював лише один працівник чергової частини, інші відволікались на розмови та вжиття їжі безпосередньо у залі оперативного управління. У спілкуванні з відвідувачами підрозділу, міліціонери поводили себе грубо і зверхньо, ігноруючи потреби громадян. Громадські спостерігачі вказують, що опитані ними люди вказували, що у зазначеному підрозділі це - звичайна практика.
У Святошинському РУ міста Києва моніторів взагалі не пустили до вестибулю управління, відмовили у можливості отримати Книгу скарг і пропозицій та почали перевіряти документи, чомусь з’ясовуючи належність до громадянства України.
За висновками моніторів, найгіршу готовність до спілкування з громадянами показали співробітники у Красногвардійському РВ (місто Дніпропетровськ), Святошинському РУ (місто Київ) та лінійному відділі міліції на станції Сімферополь.
Але найбільш обурливий випадок мав місце у лінійному відділі міліції на станції Дніпропетровськ. Працівники карного розшуку, які перебували у підрозділі, не лише поводили себе грубо і безпідставно вимагали від активіста кампанії «Міліція під контролем» пред’явити паспорт, але й погрожували йому затриманням, заявляючи, що коли він «вже увійшов до підрозділу міліції, то з ним можна робити все що заманеться – вимагати документи, обшукувати та затримувати». Громадський спостерігач був вимушений віддати міліціонерам свій паспорт без жодних законних на те підстав, після чого його демонстративно протягом 25 хвилин перевіряли по обліках баз правопорушників і лише потім відпустили, без вибачень та пояснень причин для подібної агресії.
5. Порушення у порядку реєстрації заяв громадян.
Спостерігачами були зафіксовані окремі випадки, коли співробітники чергової частини порушували визначений порядок приймання та реєстрації заяв від громадян. Заявникам не завжди видавалися талони-повідомлення про реєстрацію заяви про скоєння злочину у Хмільницькому МРВ (Вінницька область), Артемівському МВ, Єнакіївському МВ та 1-у відділенні Єнакіївського МВ (Донецька область), Святошинському РУ, ТУМ №4 Шевченківського РУ (м. Київ), Київському РВ (м. Харків), Суворівському РВ (Херсонська область), Зарічанському, Південно-західному та Хмельницькому відділах міліції (м. Хмельницький).
У Бабушкінському РВ (Дніпропетровська область) співробітники чергової частини взагалі відмовлялись приймати заяву від громадянина на бездіяльність міліції.
6. Обізнаність та готовність надати громадянам допомогу.
Кожен з працівників чергової частини, відповідно до пунктів 1.1., 1.4.9., 12.1. Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України, зобов’язаний надавати повну та компетентну відповідь на запитання громадян про роботу органу внутрішніх справ та бути готовим надати відвідувачам медичну допомогу.
Проте громадськими спостерігачами встановлені окремі факти недостатньої підготовки чергових до виконання такої роботи. Так, 12.11.2011 року працівник добового наряду чергової частини Кураховського міського відділення міліції (Донецька область) не зміг чи не захотів повідомити адресу розташування та номер телефону громадської приймальні обласного управління міліції, а на прохання надати можливість терміново скористатись медичною аптечкою порекомендував звернутися до лікарні. Співробітник чергової частини Ужгородського МУ (Закарпатська область) не міг надати пояснення про дні та години прийому громадян керівником управління.
Черговий Бабушкінського РВ (Дніпропетровська область) надав по телефону невірну інформацію про графік прийому громадян керівництвом.
Співробітники чергових частин з подивом зустрічали прохання про надання найпростішої медичної допомоги (надати можливість скористатись аптечкою, дати пігулку валідолу тощо) і рекомендували звернутися до лікарні чи йти у аптеку (Святошинське РУ, Шевченківський РВ міста Києва).
7. Наявність у вестибулях підрозділів міліції необхідної для громадян інформації.
Вестибуль кожного підрозділу міліції - це не просто приміщення, в якому громадяни очікують можливості звернутися до чергового або поспілкуватися з міліціонером. Вестибулі виконують ще одну важливу функцію – у них повинні бути вивішені правила приймання, реєстрації та розгляду заяв та повідомлень про злочини, що вчинені або готуються з номерами телефонів (адресами) керівників міліції та працівників прокуратури, які здійснюють нагляд за такою роботою. І кожний з відвідувачів повинен мати можливість візуально ознайомитися з цією інформацією, не відволікаючи працівників чергової частини зайвими запитаннями.
Громадські спостерігачі відмітили, що у більшості підрозділів міліції стенди з потрібною для громадян інформацією є, проте мали місце і виключення:
Кіровський РВ (Кіровоградська область), Бабушкінський РВ та Красногвардійський РВ (Дніпропетровська область), 1-е відділення Єнакіївського МВ (Донецька область), Алуштинський МВ та лінійний відділ міліції на станції Сімферополь (АР Крим) – належним чином оформлені інформаційні стенди взагалі відсутні;
Луцьке МУ (Волинська область), Залізничний РВ Сімферопольського МУ, Київський РВ Сімферопольського МУ, Сімферопольський РВ (усі - АР Крим), відділ ДАІ по обслуговуванню м. Дніпропетровськ, Київський РВ (м. Донецьк), Ужгородське МУ (Закарпатська область), Суворівський РВ (Херсонська область), Київський РВ (м. Харків), Залізничний РВ (Львівська область), Золотоніський МРВ (Черкаська область), ТУМ №4 Шевченківського РУ та Дніпровський РУ (м. Київ) - відсутні примірні правила приймання і реєстрації заяв в органах внутрішніх справ.
8. Фіксування факту перебування громадян у службових приміщеннях міліції.
Відповідно до пункту 10.1. Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України, працівник міліції, який здійснює допуск громадян у міськрайвідділ, зобов’язаний записати до Журналу обліку відвідувачів та запрошених час прибуття до міліції та установчі дані кожного громадянина, який увійшов у службові приміщення міліцейського підрозділу. При цьому не важливо, чи прийшов він з особистих або службових питань, прибув з власної ініціативи чи був викликаний до міліції для проведення процесуальних або слідчих дій.
Це важливо, оскільки саме незаписана до такого журналу особа ризикує стати жертвою протиправних дій правоохоронців, у тому числі й постраждати від незаконного насильства. Час виходу з міськ, - райвідділу також чітко фіксується у цьому журналі, адже в окремих випадках важливо знати - який період часу відвідувач перебував у підрозділі міліції.
Розуміючи важливість цих питань, безпосередньо пов’язаних з правами людини, громадськими активістами проконтрольовано, наскільки сумлінно працівники міліції дотримуються цих вимог.
Результати виявилися невтішними, перебування громадян належним чином не фіксувалось у наступних міськрайвідділах міліції:
- Вінницька область: Ленінський РВ
- Дніпропетровська область: Бабушкінське міське відділення №7 (Дніпропетровськ),
- Донецька область: Кураховське міське відділення міліції, Київський РВ, 1-е відділення Єнакіївського МВ
- Житомирська область: Корольовський РВ, Житомирське УДАІ, Житомирський РВ
- Закарпатська область: Ужгородське МУ
- м. Київ: ТУМ №4 Шевченківського РУ
- Київська область: Ірпінський МВ
- Луганська область: Краснодонський МВ
- Полтавська область: Лохвицький РВ
- АР Крим: Залізничний РВ та Центральний РВ Сімферопольського МУ
- Черкаська область: Золотоніський МРВ
Відповідно цієї ж Інструкції, запрошена до ОВС особа повинна супроводжуватись у службові приміщення працівником міліції, який її запросив. Це положення також відверто ігнорувалось у більшості підрозділів, які відвідали активісти кампанії «Міліція під контролем».
9. Доступ до Книги скарг і пропозицій.
Відповідно до пункту 6.2. Інструкції з організації діяльності чергових частин органів і підрозділів внутрішніх справ України, до Книги скарг і пропозицій громадянам забезпечується вільний доступ, кожен бажаючий повинен мати можливість зробити запис у книзі, не питаючи дозволу на це у міліціонерів. Нажаль, у багатьох міськрайвідділах працівники чергових частин, а саме на них покладений контроль за безперешкодним доступом громадян до Книги скарг і пропозицій, цього не розуміють. В окремих випадках на прохання надати Книгу скарг і пропозицій, чергові вимагали попередніх роз’яснень: «Навіщо вона Вам?» чи «А що Ви будете у ній писати?». Іноді міліціонери пояснювали відсутність цієї книги досить своєрідно – «Щоби не… зношувалась і була у пристойному вигляді». Враховуючи це, керівникам міліцейських підрозділів необхідно зрозуміти, що Книга скарг і пропозицій - це не елемент декору чергової частини, а засіб спілкування громадян з міліцією.
Книга скарг і пропозицій відсутня у вестибулях наступних підрозділів міліції:
- Волинська область: Луцьке МУ
- Донецька область: Артемівський МВ, Ворошиловський РВ, Київський РВ, Великоновоселківський РВ, Кураховське міське відділення міліції, 1-е відділення Єнакіївського МВ, лінійний відділ на станції Донецьк УМВС України на Донецькій залізниці
- Дніпропетровська область: Ленінський РВ та Красногвардійський РВ у м.Дніпропетровськ
- Житомирська область: Корольовський РВ, Житомирське УДАІ
- м. Київ: Солом’янське та Дніпровське РУ
- Київська область: Ірпінський МВ
- Кіровоградська область: Кіровський РВ
- Луганська область: Краснодонський МВ, Артемівський РВ, 2 міський відділ Артемівського району в м. Луганську
- м. Харків: Київський РВ
- Хмельницька область: Південно-західний відділ міліції
Було неможливо отримати Книгу скарг і пропозицій без дозволу співробітників міліції у наступних підрозділах міліції:
- Донецька область: Центрально-міський РВ Макіївського МУ, Єнакіївський МВ
- м. Київ: Святошинське РУ, ТУМ №4 Шевченківського РУ
- м. Севастополь: Гагарінське РУ
- АР Крим: Алуштінський МВ
- Хмельницька область: Центральний та Хмельницький відділи міліції
- Черкаська область: Черкаський РВ
Про те, наскільки ефективно Книга скарг і пропозицій використовується керівниками міліцейських підрозділів для з’ясування громадської думки про роботу їх підлеглих, можуть свідчити і дати написання останніх повідомлень у таких книгах:
- Алуштинський МВ та лінійний відділ міліції на станції Сімферополь (АР Крим) – жодного запису за 2011 рік
- Корольовський РВ (Житомирська область) – останній запис 14.01.2011 року
- Київський РВ Сімферопольського РВ (АР Крим) – останній запис (подяка) 06.06.2011
- Ленінський РВ (Вінницька область) – останній запис від 12.06.2011
- відділ ДАІ по обслуговуванню м. Дніпропетровськ – останній запис 17.06.2011
- Ленінський РВ (Кіровоградська область), Суворівський РВ (Херсонська область), Бабушкінське міське відділення №7 (Дніпропетровськ) – останні записи у серпні 2011 року
У Гірницькому МВ Макіївського МУ (Донецька область) у Книзі скарг і пропозицій була відсутня відмітка про розгляд скарги, написаної ще 11.02.2011 року.
10. Дотримання прав затриманих громадян.
Опитування осіб, яке проводили громадські активісти, показало, що правоохоронці не завжди виконують вимоги щодо неухильного дотримання прав затриманих. Громадяни найчастіше вказували на перевищення встановлених законодавством максимальних строків свого перебування у підрозділах міліції та утримування у кімнатах для затриманих і доставлених за відсутності створення в них відповідних умов.
Згідно свідчень громадян, такі випадки мали місце у Хмільницькому МРВ Вінницької області. Під час співбесіди опитуваний повідомив, що він утримувався у кімнаті для затриманих і доставлених понад 3 годин, відомості про його затримання до Книги обліку осіб, доставлених до чергової частини, не вносились, Пам’ятка про права затриманого не вручалась, а у кімнаті для затриманих і доставлених вказаного міліцейського підрозділу відсутні санвузол, ліжка, вентиляція. На питання, чи надавалось йому гаряче харчування, чоловік відповів (дослівно): «Ага, давали… Ще у «бобіку», коли їхали. Так давали, що я босий додому потім прийшов… Гарячих»
У Бабушкінському РВ (Дніпропетровська область) доставлений розповів, що перебуває у підрозділі міліції понад 3 годин, з яких майже 2 години просто очікував у вестибулі, коли правоохоронці почнуть розбиратися в обставинах його справи.
У лінійному відділі на станції Дніпропетровськ чоловік, затриманий за вживання алкоголю, не був записаний а ні у Книзі осіб, доставлених до чергової частини, а ні у Журналі обліку відвідувачів та запрошених.
Чоловік, якого було опитано під час моніторингу, повідомив, що він був доставлений патрульною службою до Артемівського МВ (Донецька область) у зв’язку з відсутністю документів. Після доставляння до вказаного підрозділу, він був поміщений до кімнати для доставлених і затриманих, де перебував понад 3 годин. До бесіди із затриманим співробітники міліції приступили лише через 1 годину після доставляння, протокол про адміністративне затримання на нього не складався, про затримання родичі не повідомлялись, із своїми правами він ознайомлений не був. Вказаний громадянин також зазначив, що у Артемівському МВ не створені передбачені нормативними документами МВС умови для утримування затриманих – у кімнаті для затриманих і доставлених відсутній санвузол (клозетна чаша, умивальник) і вентиляція, а замість ліжок в наявності лише лавка.
Порушення прав затриманих були зафіксовані під час опитування громадян, які доставлялись до:
- Єнакіївського МВ та 1-е відділення Єнакіївського МВ (Донецька область) - міліціонери поводили себе грубо, не повідомлялись родичі затриманого, особистий огляд проводився за відсутності понятих, затриманий утримувався у службовому кабінеті понад 3 годин, не складався протокол про затримання.
- Лохвицького РВ (Полтавська область) – чоловік, доставлений у підрозділ за скоєння ДТП 14.11.2011, не був записаний у Книгу осіб доставлених до чергової частини, міліціонери поводили себе із доставленим грубо, з правами не ознайомили, про затримання родичів не повідомили. На телефонне звернення активіста кампанії з цього приводу, оперативний черговий належно не реагував, відмовлявся представитись, лише назвавши себе Олегом Миколайовичем, відмовлявся давати номери телефонів керівників УМВС України в Полтавській області. Подібним чином поводив себе і помічник чергового Захарченко (інші установчі дані відсутні). Питання забезпечення прав доставленого було вирішено лише після звернення активіста кампанії до відповідального від керівництва.
11. Факти належного реагування на пропозиції моніторів
Приємно зазначити, що окремі керівники підрозділів міліції, помірковано і адекватно реагували на проведений громадськістю моніторинг. В якості прикладу можна навести керівництво УДАІ УМВС України в Житомирській області.
12.11.2011 громадськими моніторами було встановлено відсутність Книги скарг і пропозицій у вестибулі чергової частини Управління ДАІ УМВС України в Житомирській області – громадяни були вимушені опускати скарги у поштову скриньку із надписом «Для заяв громадян», що не давало можливості подивитись, коли і на кого розписана ця заява, які результати її розгляду. Монітори звернулись із пропозицією про усунення цього порушення до начальника УДАІ УМВС України в Житомирській області Олександр Миколайович Кравченка. Останній зустрів цю пропозицію з розумінням і подякував моніторам, зазначивши «Будь-яка пропозиція добавляє ефекту в нашій роботі».
17 листопада 2011 р. громадські монітори вдруге відвідали чергову частину УДАІ і пересвідчились, що міліцейський начальник дотримав слова і Книга скарг та пропозицій знаходиться у вільному доступі для громадян.